Hedström, Bryntesson och Ydrefalk galopperade till segrar på Solvalla

Framför 11 400 åskådare på Solvalla travbana var det Peter Hedström, Thomas Bryntesson och Patrik Ydrefalk som firade störst triumfer. Hedström slog till i huvudklassen Supercar i en för honom helt nya VW Polo, en bil som värmlänningen bara kört test med tidigare.

Trots den ringa erfarenheten av bilen bar det ändå hela vägen till seger i finalen där Hedström tog kommandot från start till mål.
– Äntligen satt den! Efter förra året var det en väldigt skön revansch. Jag litar ännu inte det där sista lilla på bilen som krävs för att hitta det extra tempot, men snart så kommer även det, sa Hedström efter finalsegern på Solvalla.

Serieledaren och storfavoriten Kevin Eriksson hade ingen lyckad avslutning på finalen. Eriksson drabbades redan på det första varvet av tekniska problem efter en sammanstötning med serietvåan Lukas Walfridson. Eriksson slutade finalen som fyra och Walfridson blev sexa. Jämte Hedström på prispallen hamnade i stället Alexander Hvaal och Frode Holte, båda med starkt uppåtgående formkurva trots vissa hinder på vägen. I Hvaals fall var hindret en rullning under den andra kvalomgången på fredagen.
– Efter rullningen i går så är jag oerhört tacksam över teamets jobb. Eklund Motorsport-gänget har gjort ett fantastiskt jobb och bilen var kanonbra, även om den led av visa sviter efter rullningen. Men kombinationen bil, förare och team funkar klockrent, sa Hvaal efter den andra pallplatsen för säsongen.

Supercartrean Frode Holte var även han oerhört nöjd och lovade att svenskarna nu skulle få se upp för norrmännen framöver.
– Nu börjar det gå riktigt bra igen. Efter den jobbiga starten på säsongen är vi på gång och på hemmaplan i Norge ska vi bli svårslagna, säger segraren ifrån Strängnäs efter tredjeplatsen på Solvalla.

Ett extra utropstecken på Solvalla var dessutom comebackande Fredrik Tiger som tog sin Ford Focus till finalen.

I talangklassen RallyX Lites var den vindsnabbe norrmannen Thomas Bryntesson oslagbar i toppen. Bryntesson var snabbast i alla kvalomgångar, semifinalen och finalen och tog en relativt odramatisk seger. Trots bristen på dramatik påpekade Bryntesson att segern inte var en enkel resa.
– Det var riktigt skönt med ytterligare en seger och utökad mästerskapsledning, men det var långt ifrån enkelt idag och vi har gjort ett bra jobb, summerade Bryntesson som nu leder serien 21 poäng före tvåan Tobias Brink.

På pallen i RallyX Lites var även två nygamla förare. Inhoppande Oliver Eriksson blixtrade till i återkomsten och tog med sig teamkollegan Andreas Wernersson som sällskap på pallen. Både Eriksson och Wernersson var nöjda med pallplatserna men missnöjda över att missa segern på Solvalla.
– Det här var en grymt skön revansch från kvalomgångarna och självklart var det skönt att stå på pallen igen. Men en seger hade självklart suttit ännu bättre, summerade Oliver Eriksson.

– Efter den tuffa starten är jag ändå nöjd med pallplatsen, men farten fanns där hela helgen och det hade kunnat bli seger idag, säger en Andreas Wernersson med blandade känslor efter pallplatsen.

I supportklassen Supercar 2wd så var Patrik Ydrefalk tävlingens suverän. Med klockrena starter och ett extraordinärt tempo kunde han kontrollera både semifinal och final från start till mål.

RallyX Supercar

  1. Peter Hedström, Hedström Motorsport
  2. Alexander Hvaal, Eklund Motorsport
  3. Frode Holte, CircleX
  4. Kevin Eriksson, Olsbergs MSE
  5. Fredrik Tiger, Tiger RX
  6. Lukas Walfridson, Helmia Motorsport

RallyX-lites

  1. Thomas Bryntesson, JC Raceteknik
  2. Oliver Eriksson, Olsbergs MSE
  3. Andreas Wernersson, Olsbergs MSE
  4. Simon Olofsson, Simon Olofsson RX
  5. Joachim Hvaal, JC Raceteknik
  6. Thomas Holmen, Holmen RX

Supercar 2wd

  1. Patrik Ydrefalk
  2. Thomas Öhman
  3. Mikael Sandberg
  4. Pontus Bjuhr
  5. Urban Bergström
  6. Joakim Evertsson