DA2D0239-2

RallyX Nordic är ett rallycrossmästerskap som drivs av STCC, Scandinavian Touringcar Corporation. I RallyX Nordic ingår klasserna Supercar och Supercar Lites. Tävlingarna sänds direkt i SVT Play samt i magasin i SVT.

Klasser

Supercar

Supercar-klassen är rallycrossens verkliga tungviktsklass. Bilarna tillverkas med utgångspunkt från vanliga personbilar men med motorer på 600 hästkrafter och fyrhjulsdrift har bilarna en acceleration som är i klass med en F1-bil. En Supercar-bil kan enklast beskrivas som en kombination av en stridsvagn och en dragster – den är byggd för att tåla stryk, fungera på all typer av underlag och ändå vara snabbare än någonting annat som går att köra på fyra hjul. Det enda föraren har till hjälp att kontrollera kraften är högerfoten – det finns ingen aktiv elektronik för att underlätta för föraren. Reglementet för Supercar är detsamma i RallyX som i EM och VM. Flera av bilarna som körs i RallyX deltar också i VM och EM.

Specifikationer (Olsbergs MSE Ford Fiesta ST MKVII):

Motor: 4 cyl. 2-liter, turbomatad
Effekt: 560 hk vid 6400 rpm, 840 Nm vid 4000 rpm
Transmission: Fyrhjulsdrift, sex- eller femväxlad sekventiell växellåda
Vikt: 1300 kg inklusive förare

Supercar Lites

Supercar Lites bjuder på prestanda som inte ligger långt ifrån Supercar och syftet med klassen är också att fungera som en inkörsport för förare som vill ta sig vidare till rallycrossens verkliga finrum. Bilen är framtagen av Olsbergs MSE för att så långt som möjligt efterlikna Supercar-bilarnas egenskaper. Fyrhjulsdrift, 2,4-liters motor på cirka 320 hästkrafter och en sexväxlad sekventiell låda, allt monterat i ett rörramschassi tillverkat av CDS ger förarna en riktig utmaning. Klassen körs även internationellt tillsammans med VM och den amerikanska Global Rallycross-serien.

Specifikationer Supercar Lites.

Motor:4 cyl. 2.4 liter sugmotor
Effekt: 320hk 300nm
Transmission: sexväxlad sekventiell.
Vikt: 1100 kg inklusive förare

Tävlingsformat

Fri träning

Samtliga deltagare har möjlighet att köra två fri träningar om maximalt 4 varv vardera.

Kvalomgångar

Heaten körs över fyra varv.

Varje deltagare kör tre kvalomgångar med maximalt fem bilar i varje heat.
Efter varje kvalomgång räknas förarnas placering i kvalomgången ut baserat på totaltiden i respektive heat.

Efter tre kvalomgångar går de tolv förare med de högsta sammanlagda kvalpoängsummorna vidare till semifinal. Förare som inte deltar i kvalomgång får inga poäng.

Ex. Femton förare deltar. Förare X blir tvåa i kvalomgång 1, sexa i kvalomgång 2 och kommer inte till start i kvalomgång 3. Han får då poängsumman 45+38+0=83 kvalpoäng.

Mästerskapspoäng efter kvalomgångarna utdelas enligt följande: 16,15,14,13,12,11, osv

Semifinal

Semifinal körs över 5 varv med de 12 förarna som tagit mest poäng från kvalomgångarna 1-3.

Vilken semifinal och startposition som förarna tilldelas baseras på sammanräkningen av kvalpoängen från kvalomgångarna 1-3. Val av startspår i ledet är högst kvalpoäng från kvalomgångarna 1-3 väljer först.

Startuppställning på 3 led (2-2-2).

Semifinal 1: Placering 1-3-5-7-9-11

Semifinal 2: Placering 2-4-6-8-10-12

Mästerskapspoäng i varje semifinal utdelas enligt följande: 6,5,4,3,2,1

Final

De tre bäst placerade i vardera semfinal går vidare till finalen som körs över fem varv. De två segrarna i respektive semifinal startar i första startled och den som har erhållit flest mästerskapspoäng väljer spår.

Startuppställning på 3 led (2-2-2).

Mästerskapspoäng i finalen utdelas enligt följande: 8, 5, 4, 3, 2, 1

Mästerskapspoäng

Mästerskapspoäng efter kvalomgångarna utdelas enligt följande: 16,15,14,13,12,11, osv

Mästerskapspoäng i varje semifinal utdelas enligt följande: 6,5,4,3,2,1

Mästerskapspoäng i finalen utdelas enligt följande: 8, 5, 4, 3, 2, 1

Segrare

Den som går först över mållinjen i finalen är tävlingens segrare

Alternativspår

Alternativspåret/joker lap skall passeras en gång per heat i kval, semi och final.

 

Om STCC
Klicka här för att läsa mer om STCC!